אודות היחפ”צ

יחפ”צ – יחידה לפינוי צירים

היחפ”צ הוקמה בשנת 1998 ע”י מתנדבים ממשטרת ישראל, אשר תפקידם הוא לסייע לאגף התנועה של משטרת ישראל, בשמירה על נתיבי תחבורה ראשיים פתוחים. היחפ”צ פועלת מזיכרון-יעקב בצפון ועד אשקלון בדרום ועד הכניסה לירושלים במזרח. בנוסף לתפקיד תובעני זה מהווה היחפ”צ עתודה למשטרת ישראל, למקרה של נחיתת חרום בנתב”ג או אירוע רב נפגעים או כל אירוע אחר, בו משטרת ישראל זקוקה לכוח התערבות מיידי.

היחידה הארצית לפינוי צירים

היחידה הארצית לפינוי צירים

מהות הארגון ופעילותו

היחפ”צ הנה יחידה על טהרת ההתנדבות, ממפקד היחפ”צ, סגניו, קמב”ץ היחפ”צ ועד אחרון המחלצים, הנם מתנדבים הזמינים 24 שעות ביממה 365 ימים בשנה ולאורך כל השנה. אין ביחפ”צ בעלי תפקיד בשכר.

בכל רגע נתון היחפ”צ זמינה לשרות משטרת התנועה, בשחרור עומסי התנועה הנגרמים עקב רכבים תקולים, תאונות, התהפכויות של כלי רכב, מטען שנשמט, אוטובוסים (עם ובלי נוסעים), משאיות עמוסות התקועות על נתיב עם בעיות בלמים, או חס וחלילה תאונה עם נפגעים. כמו כן היחפ”צ מפנה רכבים תקולים, המהווים סכנה הנמצאים בשולי הדרך.

כל רכב אשר מפונה מצירי התנועה, מאפשר שחרור עומסי תנועה כבדים, המכבידים על המשתמשים בדרך וגורמים לנזקים כספיים של מיליוני שקלים בשנה. פתיחת הצירים ושחרורם על ידי היחפ”צ, מאפשרת מעבר מהיר לכוחות הביטחון וההצלה שבמצבים מסוימים בדרכים חסומות לא יכולים להגיע למקום האירוע. אין ספק שפעילות היחפ”צ מצילה חיי אדם רבים בשנה ותורמת לשיפור איכות החיים של המשתמשים בדרך וזאת בנוסף לחיסכון הכספי למשתמשים בדרך. בנוסף, רואה היחידה לנגד עיניה חשיבות עליונה בשמירה על איכות הסביבה ותורמת את חלקה בהקטנת הזיהום אויר ע”י שחרור עומסי תנועה כבדים, של אלפי כלי רכב העומדים בעומס תנועה, בשיירות צפופות וארוכות ופולטים זהום אויר כבד, בכבישים ראשיים ומורידה בכך משמעותית את הנזק הסביבתי. איכות הסביבה הינה מרכיב חשוב, העומד לנגד עיניי היחידה ואשר לה היחפ”צ תורם רבות.

מתנדבי היחפ”צ כולם בעלי רכבי שטח, אשר מסוגלים להתמודד עם העומסים שנגרמים בחילוץ מכוניות תקולות, הפוכות, תאונות וכו’. התקשורת בין מתנדבי היחפ”צ הוא באמצעות מכשיר מירס קבוצתי אשר נמצא גם במשל”ט (מרכז שליטה) אגף התנועה.

המעוניינים להתקבל ליחפ”צ עוברים בדיקות קבלה כולל ראיון עם סגל הפיקוד ומפקד היחפ”צ. המתנדבים שמתקבלים ליחפ”צ, נדרשים לרכוש על חשבונם, ציוד חילוץ באלפי שקלים, היחפ”צ מספקת למתנדבים מכשיר מירס אולם המתנדבים נדרשים לשלם בעבור השיחות וכן אחזקתו השוטפת על חשבונם. לטיפול ברכבים כבדים ואירועים מיוחדים נדרש ציוד מיוחד אשר עלותו גם היא על חשבונם הפרטי של המתנדבים.

המתנדבים ביחפ”צ חייבים להיות זמינים 24 שעות ביממה לקריאה לאירוע, לבצע רף מינימום של פעילות, בנוסף תורנות כוננות בשטח על כביש ירושלים-ת”א ועוד מטלות מגוונות על פי צרכי המשטרה. חברי היחידה נדרשים ומחויבים לרמת ביצוע גבוהה המצריכה אימונים ורענונים. פעילות היחידה מאופיינת בנחישות ובמקצועיות, הדורשת חשיבה יצירתית ולא שגרתית תוך כדי שמירה והקפדה מוחלטת על נהלי החילוץ והביטחון של היחידה. מתנדבי היחפ”צ אחראים מקצועית על האירוע ויפעלו בהתאם להכשרתם בכדי להיענות לבקשת המשטרה לפתוח את ציר התנועה החסום במהירות המרבית תוך שמירה על ביטחונם של כל המעורבים באירוע.

כל מתנדבים ביחפ”צ הנם בראש ובראשונה מתנדבים במשטרת ישראל. היחפ”צ דואגת להכשרתם המקצועית של המתנדבים ומספקת להם אפודה זוהרת ומהבהב כחול לרכב, אשר המתנדבים מחויבים להפעיל בהיותם מוצבים לאירוע.

ברחבי הארץ למעלה מ-70 מתנדבים אשר פועלים 24 שעות ביממה, 365 יום בשנה כולל שבתות וחגים.

היחפ”צ שמה דגש מיוחד בנושא הבטיחות בדרכים ובשמירה על בטחון ובטיחות המתנדבים בהיותם מוצבים לאירוע.

היחפ”צ פועלת בשיתוף פעולה מלא עם משטרת ישראל – וכפופה ישירות לסיירת ארצית (מתנ”א).

היחפ”צ מופעלת באירועים השוטפים ע”י המשל”ט (מרכז השליטה של אגף התנועה בבית דגן). בממוצע נקראת היחפ”צ בכל חודש למעל מ-300 אירועים ונותנת מענה למעלה מ-95% מהאירועים אליהם היא נדרשת.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *